Verslag 4

Weeral een paar dagen verder en weeral een paar mooie ervaringen meegemaakt.

Eerst de ´sacred valley´ bezocht welke een voorsmaakje gaf aan het echte werk ´Machu Picchu´ Om naar Machu Picchu te gaan moet je ofwel een serieuze wandeling maken van enkele dagen (dat hebben we maar gelaten voor wat het is) ofwel een trein nemen. Een reis van 4 uur wat ook enkele mooie beelden geeft. Prachtig landschap en enkele besneeuwde bergen. Heel mooi. Je komt niet aan in Machu Picchu zelf, maar in een dorp er dicht tegen zijnde ´Aguas Calientes´ wat zoveel wil zeggen als warmwaterbronnen. Dat was zo rond de middag. Omdat we pas de volgende dag Machu Picchu gingen bezoeken hebben we die dag de omgeving bezocht. We hoorden van watervallen in de buurt, dus wij op zoek er naar. Bleek dat je een bergske moest beklimmen daarvoor. Dat hebben we dus gedaan. Hadden we het op voorhand geweten dan waren we er waarschijnlijk niet aan begonnen, maar uiteindelijk hebben we een berg van 2400 meter beklommen (niet de volle 2400 meter, maar wel zeker 600 meter zelf geklommen - 2 uur klimmen, 1 uur terug naar beneden). Het was heel lastig, maar het resultaat mocht er zijn. We zijn er uiteindelijk alle 3 geraakt. Een fantastisch overzicht over Match Picchu dat op de volgende berg ligt. Gewoon onvergetelijk.
Daarna zijn naar de warmwaterbronnen gegaan. Ideaal om te relaxeren. Water warmer dan in het zwembad op volledig natuurlijke wijze en dat op 2400 meter hoogte! Ongelooflijk hé, maar toch is het zo.
De volgende dag zijn we dan naar Machu Picchu zelf gegaan met de bus (voor degenen die niet weten wat Machu Picchu is, dat zijn Inca ruines van rond de jaren 1500 gelegen op een bergtop. Doordat de Spanjaarden dit oord niet ontdekt hadden is er heel veel van bewaard gebleven). Heel mooi. Eerst daar zelf rondgelopen en dan met een gids nog eens de tour gedaan. We hebben alles dus twee keer gezien, maar het was de moeite. 's Avonds dan terug met de trein naar Cusco gereden (weer 4 uur).
De volgende morgen (vandaag) was het de bedoeling om de bus te nemen naar Puno tegen lake Titicaca, maar ge voelt mij al komen, dat is niet gelukt. Busstaking! We hadden er al iets van gehoord in Machu Picchu en zelfs dat de volgende dag de trein niet reed naar Machu Picchu wegens diezelfde staking, dus we hebben nog veel geluk gehad. We zijn er geraakt en terug in Cusco, maar hier zitten we dus een dag vast. Geen probleem echter. We kunnen wel eens een rustdag gebruiken en er is hier ook veel te bezichtigen. Vanavond overnachten we dus nog in Cusco (3 keer al, maar 3 keer in een ander hotel). Morgen (zaterdag) zouden we wel de bus moeten kunnen nemen en dan geraken we eindelijk bij het meer (weet ge nog dat we ook vanuit Bolivie er niet geraakt zijn ...).

Echt goed dat we niets gereserveerd hadden van deze keer en zoals ik al gezegd heb is het geen probleem om ter plaatse een hotel of vervoer te regelen.

Goed dat was het weer. Op lake Titicaca zullen we waarschijnlijk op één van de eilanden overnachten en daar zullen wel geen computers te vinden zijn...